به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مطالبی تحت عنوان دانشجویان ستاره‌دار، بازنشستگی اساتید و محدودیت فعالیت‌های دانشجویی مطرح کرد، هر چند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بطور کلی قصد پاسخ متقابل به سخنان نامزدهای ریاست جمهوری را ندارد اما موضوعات در این گفت‌وگو به گونه‌ای خلاف واقع مطرح شد که ارائه توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی را ضروری می‌کند.

در این بیانیه وزارت علوم با اشاره به صحبت یکی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر اینکه «در سال‌های اخیر دانشجویان را ستاره‌دار کرده‌اند»، اعلام کرد: در این زمینه اگر منظور از ستاره دار شدن درج علامتی در کنار اسم برخی از پذیرفته‌شدگان آزمون‌های تحصیلات تکمیلی برای رفع نقص مستندات پرونده یا استعلامات از مراجع ذیربط باشد که به افراد اطلاع رسانی می‌شود، این موضوع در طی سه دهه قبل و در همه دولت‌ها براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 1363 وجود داشته است و آمار موجود نیز بیانگر عدم افزایش چنین داوطلبانی است.

وزارت علوم در این بیانیه طرح موضوع ستاره دار کردن دانشجویان و محرومیت از تحصیل توسط وزارت علوم در سال‌های اخیر را کذب محض می‌داند

وزارت علوم با طرح سوالی بیان کرده است که آیا این رشد سریع علمی و فوق العاده که تعجب همه جهانیان را برانگیخته است می‌تواند در فضای بسته دانشگاهی صورت گیرد؟

این نشاط علمی در طول چهار سال گذشته بارها مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرارگرفته و باعث افتخار جامعه دانشگاهی اعم از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها است و خوب است بدانیم که این نشاط و پیشرفت‌های سریع علمی در دانشگاه‌های ما به‌ویژه پس از فتنه سال  1388 که گروهی تلاش می‌کردند دانشگاه‌ها را در دامن آن فرو ببرند، سرعت بیشتری گرفت چرا که جامعه بصیر دانشگاهی با برائت از فتنه اجازه قانون گریزی را نداد و طمع دشمن را از بین برد.

وزارت علوم با بیان اینکه نسبت به نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها دو برداشت متفاوت وجود دارد، اعلام کرده است که در نگاه اول و قدیمی‌تر نشاط سیاسی هیجان کاذب و ایجاد بی نظمی و آشوب در دانشگاه دیده می‌شد و در نگاه دوم نشاط و فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها در قالب حاکمیت عقلانیت توام با ایمان است که خوشبختانه در چند سال اخیر دانشجویان فعالیت‌های سیاسی خود را با عقلانیت و آرامش همراه کرده‌اند به نحوی که در نیمسال دوم تحصیلی امسال بیش از 1700 نشست انتخاباتی و جلسه نقد و بررسی با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری، نمایندگان و هواداران آنها در کل دانشگاه‌های کشور برگزار شده که از این تعداد 970 نشست انتخاباتی در دانشگاه‌های دولتی با حضور نامزدها و نمایندگان آنها برگزار شده  و کوچکترین تعرضی به ارکان نظام یا افراد حقیقی و حقوقی صورت نگرفته بلکه دانشجویان با رعایت شأن دانشگاه نشست‌های خود را برگزار کردند.

وزارت علوم بیان کرده است که در سال‌های دوران اصلاحات شاهد بودیم که هر نشستی با حاشیه‌های فراوان و بی نظمی و اهانت و توهین به ارکان نظام همراه بود.

وزارت علوم اضافه کرده است که اگر دولت اصلاحات و تبع آن این نامزد ریاست جمهوری شعار توسعه سیاسی و عقلانیت را در دانشگاه‌ها مدنظر داشته و دارند باید قاعدتا الان خوشحال باشند که به جای آن فضای توهین‌آمیز، اهانت و آشوب که در دانشگاه‌ها و در زمان اصلاحات حاکم بود در حال حاضر دانشگاه‌ها در فضایی کاملاً عقلانی و با نشاط توأم با ایمان اسلامی هم فعالیت‌های سیاسی خود را دنبال می‌کنند و هم با تولیدات علمی روزافزون به اقتدار و عزت این ملت شریف بیش از پیش می‌افزایند.